Je kan mij altijd bellen via:
06 – 15 270 602
In de samenhang van marketing, verkoop en operatie draait alles om samenwerking. Laten we daarom eens dieper ingaan op de voor mij vijf belangrijke stappen van deze interne reis. Laat je inspireren door hoe marketing, verkoop en operatie optimaal kunnen samenwerken om bij te dragen aan het opbouwen van waardevolle klantrelaties, elk met een uitstekende customer lifetime value (CLV).
Blog Overzicht
- Stap 1: Suspects informeren door marketing
- Stap 2: Prospect inspireren met marketing en sales
- Stap 3: Klant adviseren door sales
- Stap 4: Klant begeleiden door het leveringsproces
- Stap 5: Klant naar ambassadeur begeleiden
Stap 1: Suspects informeren door marketing
De reis begint met marketing, waar potentiële klanten worden geïnformeerd en bewust worden gemaakt van jouw organisatie. Hier draait het om het leren kennen van zowel de organisatie, jouw diensten/ producten en de contactpersonen binnen je organisatie. Marketingteams delen gepersonaliseerde content en organiseren gerichte events om interesse van potentiële klanten te wekken. Het doel is om van suspects waardevolle leads te maken. Lees ook eens het geheime wapen voor leadgeneratie.
Stap 2: Prospect inspireren met marketing en sales
In deze fase begint de samenwerking tussen marketing en verkoop. Het inspireren van prospects is de sleutel. Marketing levert leads aan verkoop en het commerciële proces begint. Dit is het moment waarop prospects serieus geïnteresseerd raken en overwegen om met jouw organisatie in zee te gaan. Het is de overgang van interesse naar actie. Lees ook eens meer over het samensmelten van marketing en verkoop voor optimalisatie van de klantreis.
Stap 3: Klant adviseren door sales
Als prospects bijna klanten worden, start de fase waarin verkoop prospects adviseert. Dit omvat het gezamenlijk creëren van oplossingen die aansluiten op de behoeften van de potentiële klant. Samen worden oplossingen besproken en geoptimaliseerd. Hier draait alles om het opbouwen van vertrouwen en het leveren van waarde aan de potentiële klanten. Lees ook eens meer over demand generation in drie stappen.
Stap 4: Klant begeleiden door het leveringsproces
De opdracht is getekend, nu begint het echte werk. De klant en jouw organisatie (de operatie) gaan gezamenlijk door het leveringsproces. Dit omvat het het maken van een plan van aanpak, de technische implementatie, training voor de medewerkers, het testen van de oplossing en uiteindelijk de oplevering. Het hoogtepunt van deze fase is het moment waarop de klant de oplossing in gebruik neemt en profiteert van de voordelen ervan.
Stap 5: Klant naar ambassadeur begeleiden
Het klanttraject stopt niet na de implementatie. De klant moet nu worden begeleid in het onderhoudsproces. Dit omvat het borgen van de Service Level Agreement (SLA), het verstrekken van periodieke rapportages en het waarmaken van de belofte als leverancier. Dit is het moment waarop klanten niet alleen tevreden zijn met de geboden oplossing, maar ook met de doorlopende ondersteuning en diensten.
Elk van deze stappen vereist zorgvuldige aandacht, betrokkenheid en toewijding van jouw organisatie om de klanttevredenheid te garanderen en langdurige relaties op te bouwen. Blijf de behoeften van jouw klanten begrijpen en zorg ervoor dat elke fase van de reis moeiteloos verloopt. Op die manier kun je niet alleen klanten aantrekken, maar ook behouden voor de lange termijn.
Bedankt voor het lezen!
Succesvol zakendoen met de kracht van LinkedIn
Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Wil je verkoop stimuleren en meer potentiële klanten bereiken? Zo ja, dan is het tijd om de kracht van Social Selling via LinkedIn te ontdekken! In deze blog ga ik in op waarom Social Selling werkt en hoe je de...
Korting verkopen kan iedereen, maar toegevoegde waarde
Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Is het echt waar dat klanten altijd opzoek zijn naar de goedkoopste oplossing of leverancier? Nee natuurlijk niet! Ook jouw klanten zijn best bereid meer te betalen voor jouw dienst of product, zelfs als het bij de...
MRR, TCV, ACV, TAM, Churn van data naar toegevoegde waarde
Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Financiële KPI's (Key Performance Indicators) helpen je om de financiële prestaties van je bedrijf te meten. Ze geven een duidelijk overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Hiermee kunnen ondernemers beter begrijpen wat er...
Ik ken Alexander ondertussen al een behoorlijk aantal jaren en heb hem in die jaren in verschillende hoedanigheden leren kennen. Het maakt niet uit of Alexander een workshop geeft, helpt met het uitdenken van sales en marketing, of meebouwt aan de website, hij is altijd even scherpzinnig en oplettend als ook vrolijk, sociaal en gedreven. Waar anderen stoppen of geneigd zijn het bijltje erbij neer te gooien gaat Alexander verder; je komt zelden iemand tegen die zo hard en zo snel te werk gaat, waarbij het dan ook zaak is als klant van Alexander om dat tempo bij te benen en het meeste waarde uit de opdracht te halen.
Alexander wordt binnen ons bedrijf de MARKETINGGOEROE genoemd. Want dat is hij. Hij werkte onze brandstrategy en marketing strategie uit, zorgde ervoor dat we buyer persona’s ontwikkelden, beheert de marketing kalender, creëert content, update onze website, optimaliseert SEO, update het CRM systeem, maakt campagnes en schakelt met sales. Maar bovenal heeft hij ons geïnspireerd en opgeleid in hoe de wereld van (online) marketing werkt. Al onze accountmanagers en adviseurs hebben een stukje van dit DNA overgenomen. Met resultaat. Chapeau. Een echte goeroe.