Je kan mij altijd bellen via:
06 – 15 270 602

Hoe bereken je de Customer Lifetime Value (CLV)

Customer Lifetime Value (CLV) is een belangrijke maatstaf voor bedrijven om bij te houden. Het helpt bedrijven de waarde van een klant te begrijpen, van begin tot eind, door de gemiddelde aankoopwaarde en -frequentie, de mate van klantloyaliteit  en de totale levenslange uitgaven van elke klant bij te houden. Het helpt sales en marketing effectieve strategieën te ontwikkelen om het potentieel van elke klant te maximaliseren en zo de inkomsten te verhogen. Maar wat betekent Customer Lifetime Value precies?

Blog Overzicht

  • Wat is Customer Lifetime Value (CLV)?
  • Hoe bereken je de klantlevensduur
  • Voordelen van Customer Lifetime Value voor een bedrijf
  • Strategieën om de klantlevensduur te maximaliseren

 

Wat is Customer Lifetime Value (CLV)?

Customer Lifetime Value is een metriek die de totale waarde van een klant meet van begin tot eind. Het houdt rekening met de gemiddelde aankoopwaarde, de aankoopfrequentie, de mate van klantloyaliteit en de totale levenslange uitgaven. Een Customer Lifetime Value zou een integraal onderdeel moeten zijn van elke marketingstrategie, omdat het bedrijven helpt begrijpen welk rendement ze van elke klant krijgen en inzicht kan geven in hoe ze hun huidige klanten het beste kunnen bedienen.

 

Hoe bereken je Customer Lifetime Value (CLV)?

Om de Customer Lifetime Value te berekenen, moet je eerst de gemiddelde aankoopwaarde van een klant berekenen. Hierbij wordt rekening gehouden met het totale bedrag dat wordt uitgegeven door de klant, gedeeld door het totale aantal gedane aankopen. Vervolgens bereken je de gemiddelde aankoopfrequentie, die rekening houdt met het totale aantal gedane aankopen gedeeld door de tijd die een klant nodig had om die aankopen te doen. Hierna kun je de Klantwaarde berekenen door rekening te houden met de gemiddelde aankoopwaarde vermenigvuldigd met de aankoopfrequentie. Tenslotte is de Customer Lifetime Value berekend door de Klantwaarde te vermenigvuldigen met de gemiddelde levensduur van een klant.

 

Voordelen van Customer Lifetime Value voor een bedrijf

De Customer Lifetime Value geeft inzicht in klantloyaliteit en helpt bedrijven effectieve strategieën te ontwikkelen om hun klanten betrokken te houden. Kennis van de Customer Lifetime Value kan bedrijven helpen te bepalen hoeveel ze bereid zijn te investeren in het werven van nieuwe klanten, en hoeveel ze zouden moeten uitgeven om bestaande klanten (Buyer Persona’s) te behouden. Het helpt bedrijven gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen die op termijn meer omzet opleveren en de Customer Lifetime Value verhogen.

 

Strategieën om de Customer Lifetime Value te maximaliseren

Er zijn verschillende strategieën die bedrijven kunnen gebruiken om de Customer Lifetime Value te maximaliseren. Klantsegmentatie is een belangrijk onderdeel van dit proces, omdat het bedrijven helpt verschillende segmenten van klanten te identificeren en zich op hen te richten met op maat gemaakte marketingcampagnes. Bedrijven kunnen ook loyaliteitsprogramma’s implementeren om klanten te belonen voor hun herhaalaankopen, en kortingen of andere prikkels aanbieden om aan te moedigen vaker te kopen. Bovendien zal het aanbieden van gepersonaliseerde service en ervaringen helpen om klantloyaliteit op te bouwen en de Customer Lifetime Value na verloop van tijd te verhogen.

 

Zo bereken je de Customer Lifetime Value

Stap 1 – Bereken de gemiddelde aankoopwaarde:
Dit cijfer bereken je door de totale inkomsten van jouw bedrijf in één periode (meestal één jaar) te delen door het aantal aankopen in dezelfde periode.

Stap 2 – Bereken dan het gemiddelde van de aankoopfrequentie:
Dit doe je door het aantal aankopen in de loop van de periode te delen door het aantal unieke klanten die gedurende die periode aankopen hebben gedaan.

Stap 3 – Hierna bereken je de klantwaarde:
Dit doe je door de gemiddelde aankoopwaarde te vermenigvuldigen met het gemiddelde van de aankoopfrequentie.

Stap 4 – Daarna bereken je de gemiddelde levensduur van de klant:
Het aantal jaren dat een klant bij jouw bedrijf blijft kopen.

Bedankt voor het lezen!

Demand Generation in slechts drie stappen

Demand Generation in slechts drie stappen

Je kan mij altijd bellen via: 06 – 15 270 602Ontdek waarom onderstaande drie fases van Demand Generation ook jouw potentiële klanten helpen hun problemen te begrijpen en vervolgens te kiezen voor jouw innovatieve oplossing of propositie.Blog Overzicht Unaware Fase...

Alexander ter Meulen is een energieke en creatieve dienstverlener voor ontwikkeling en profesionalisering van Marketing en Sales. Met de juiste en kritische vraag in combinatie met zijn creativiteit en energieke houding krijgt hij het voor elkaar dat je persoonlijk en dan ook je onderneming de volgende en juiste stappen zet.

Bart Loose

CEO, NTP

Met een complete transformatie in gedachten van huisstijl, producten, diensten en procedures hebben wij Alexander de opdracht gegeven voor de footprint, uitwerking en begeleiding van dit ambitieuze traject. Mede door zijn passionele inzet en handen-uit-de-mouwen aanpak staat de nieuwe organisatie binnen de gewenste termijn en kunnen we de komende jaren met een professionele uitstraling bouwen, beschermen en beheren.

Marcel Uittenbogaard

CEO, ActiveView